De Amazone - Reisverslag uit Lago Agrio, Ecuador van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu De Amazone - Reisverslag uit Lago Agrio, Ecuador van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

De Amazone

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

23 December 2018 | Ecuador, Lago Agrio

De Amazone - day 1
De wekker gaat vroeg. Het ontbijt is al om half zes want we vertrekken om zes uur naar het vliegveld van Quito. We vliegen vandaag naar Lago Agrio, vanwaar we eerst met een busje naar de Cuyabeno rivier worden gebracht. Het eerste wat opvalt bij de brug is een verkeersbord met een dolfijn er op. Ze kunnen niet oversteken dus het zal wel iets met de rivier te maken hebben. Voor we vertrekken met de amazone kano met motor krijgen we eerst een lunch pakket waarna we met gids en nog twee andere passagiers vertrekken naar de Lodge in de amazone. We doen er drie uur over want af en toe varen we wat langzamer om de apen of vogels in de bomen te bekijken. Voor het eten zijn we nog een keer met de boot de rivier op gegaan om vogels te spotten en naar de lagune, waar je vanuit de boot nog kon gaan zwemmen als je dat wilde. Na het eten gaan we bijtijds naar bed want het was al met toch weer een lange dag.

De Amazone - day 2
Onze kamer is in een houten toren van 3 verdiepingen met een balkon met uitzicht op het Amazone regenwoud. Nou ja uitzicht. We zitten er middenin. De kamer is helemaal boven. Op dit moment zijn we met slechts 8 gasten aanwezig in een lodge waar 45 personen kunnen slapen.
Na het ontbijt vertrekken met een kano om stroomafwaarts ergens aan land te gaan voor een wandeling door het regenwoud van ongeveer drie uur. De gids vertelt van alles over de bomen en planten en waar de oorsprongkelijke bewoners allerlei geneeskrachtige drankjes van maken. Ook weten we nu van welke boom ze de curare maken waar de punt van de pijlen mee ingesmeerd worden als ze op jacht gaan. We lopen door smalle paden en moeten ook een kleine beek oversteken. Een boomstam met hier en daar wat stokken in het waterom je vast te houden is de enige mogelijkheid om droog over te komen. Het lukt ons allemaal. Veel vogels zien we niet vanaf de grond. We horen van alles, maar zien ze niet. Wat we wel nog zien zijn de poot afdrukken van een Jaguar en een tapir. Eind van de middag varen we naar de lagune waar een paar uit onze groep gaan zwemmen. Daarna is het donker. Niet helemaal want het is volle maan. We hebben allemaal onze flashlight meegenomen omdat we kaaimannen gaan spotten. De ogen lichten rood op in het licht van de zaklantaarns en zien er tijdens onze speurtocht verscheidene zowel op het land als in het water. Wat me wel verbaasde tijdens onze terugtocht is dat de "driver" van de boot volgens mij kattenogen moet hebben. We gingen toch met een behoorlijke snelheid over het water, maar ik zag totaal niet waar we heen gingen. We zijn heelhuids bij de lodge teruggekomen.

De Amazone - day 3
Een dag in een Amazone community. Ongeveer anderhalf uur varen stroomafwaarts.
We gaan naar de Secoya. De stam waar ook onze gids Veronica toebehoort. Brood bakken van Cassave wortels en chocolade maken van cacao bonen. De ochtend duurde lang, maar nu even in het kort.....Cassave wortels uit de grond halen, pellen, schoon wassen, raspen, vocht er uit persen door de geraspte wortel in een rieten mat rond te draaien zoal je een handdoek uitwringt, het nagenoeg droge goedje zeven waarna de zus van Veronica op een bakschijf boven het vuur het brood gaat bakken. Een soort tortilla, maar dan veel droger en anders van structuur.
Dan nu de chocolade. Cacao bonen roosteren op de bakplaat tot je ze kan pellen. Daarna in een soort gehaktmolen, maar dan anders, en er komt een bruine chocolade pasta uit. 100% puur en niet echt om te eten. Na toevoeging van wat suiker was het beter, maar nog steeds geen pasta choca. Het is intussen tijd voor de lunch. Kip met rijst en salade op het brood....alleen dat oprollen als een tortilla gaat niet echt. De broodplak is wat te stug. Al met al smaakt het prima.
Na de lunch vertrekken we met de boot en gaan nog wat verder stroomafwaarts naar de Siona stam. We bezoeken daar de Shaman van de stam. Een soort healer die met allerlei drankjes van planten en ook spiritueel mensen kan genezen. Op mijn vraag of er ook ziektes zijn die hij niet kan genezen antwoordde hij dat dat ziektes zijn waarbij operaties of ander ingrepen nodig zijn. Twee uit onze groep lieten zich reinigen. De man stond met wat bladeren boven hun hoofd te zwaaien en prevelde een onverstaanbare taal. Ik ben in dit soort gevallen een atheist, maar op de vraag of er iemand was met pijn stak ik mijn hand op.had last van mijn rug. Mocht meteen gaan zitten. Shirt omhoog en toen werd mijn rug ongeveer een minuut of tien bewerkt met naar naar later bleek een soort familie van de brandnetel te zijn. Ik liet me niet kennen. Het begon te branden als een gek en dacht als mijn rugpijn daarmee verdwenen is dan is het nog ergens goed voor. Nou ik kan je vast verklappen....het heeft niet geholpen. Terug bij de lodge hebben we nog even tijd om onze laarzen te pakken en de zaklampen. We gaan in het donker een wandeling maken op zoek naar insecten. We waren niet echt bang, maar in dat donkere oerwoud, wetende dat er van alles rond kruipt en vliegt, keken we toch goed om ons heen. Wat kikkers, schorpioen spinnen en een paar tarantula's. Daarna terug. Het dinner en voor we naar bed gaan mijn rug in laten smeren met antibijt. Die neteltakken hadden het effect van een dag te lang in de zon.

De Amazone - day 4
Ik heb geen last van mijn rug gehad (rugpijn wel) en ook de bultjes waren allemaal verdwenen. Zoals ik eerder al zei, de pijn vin mijn rug was niet verdwenen.Na het ontbijt staat een kano tocht op het programma. De helft van de groep vertrekt en we blijven met zijn vieren over. Een behoorlijk stuk stroom opwaarts stappen we over in de kano die dat stuk achter de motorboot aan is gesleept. Wat een rust. Stroomafwaarts en niet het geluid van die buitenboord motor. Paula uit de groep had toen we 's morgens onze laarzen aantrokken nog even op hout geklopt, dus het moest wel een dag worden om wat bijzondere dieren te zien. Nou dat heeft gewerkt.
Brulapen, cappucijner aapjes, twee anaconda's, Toekan's en op de terugweg zagen we weer een paar dolfijnen. Met aftrek van de lunch in een mooie lagune en een half uur durende wandeling hebben we ongeveer acht uur roeiend in de kano doorgebracht. Stroomafwaarts, dat dan weer wel. Terug in de lodge douchen en daarna een koud pilsje voor we gaan eten.

De Amazone - dag 5
Ook dit is eigenlijk een reisdag. Er stond nog een ochten birdwatch op het programma. Vertrek om 6pm. Tijdens het diner hebben we als groep besloten om die te laten bervallen.Ook de gids Veronica was er niet rouwig om. Gisteravond had het personeel namelijk nog met de baas een soort Kerst diner nadat wij allemaal hadden gegeten. Het was voor haar ook wat later geworden.
Om half tien vertrekken we stroomopwaarts naar de Cuyabeno brug waar we vijf dagen geleden zijn begonnen.
Op dit moment zijn we in Lago Agrio. We slapen hier een nacht en morgenochtend vliegen we terug naar Quito.

Na de Galapagos was ook dit weer een mooie ervaring. Mooie lodge. Leuke groep. Nu is het bijna Kerst en morgen richting Quito en dan door naar Baños via het Cotopaxi National park.

• 24 December 2018 - 16:41

Carin:

OEI, je zou toch zeggen dat er een bosje brandnetels op Fred zijn rug stukgeslagen is. Mooi verhaal weer. Wat een prachtige reis is dit weer. Wens jullie nog mooie dagen en............met al die spinnen, krokodillen, tarantula's enz.............doen jullie wel voorzichtig.