Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Baños

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

24 December 2018 | Ecuador, Baños

Baños - maandag 24/12
We vliegen vandaag naar Quito en worden daar op het vliegveld opgehaald om ons naar Baños te brengen. Het is een rit van drie en een half uur. Het had langer kunnen duren als de Cotopaxi vulkaan niet volledig in de wolken was gehuld. Het had weinig zin om het nationale park in te gaan want fotograferen of filmen had niet zoveel zin.
Zoals gezegd komen we daarom redelijk op tijd aan bij het Hotel. Rustig gelegen aan de rand van de stad, nou ja stad, qua grootte meer een dorp eigenlijk.
Wat opfrissen en naar het centrum wat maar een paar blokken verder is.
We eten een Hamburger bij de Stray Dog. Een bar die was doorgegeven door een Duitse jongen die we op de boot hadden ontmoet. De bar staat trouwens ook in de Lonely Planet. De Hamburger was goed, maar die op Santa Cruz Galapagos vonden we toch iets beter.
Het is Kerst avond en er was een processie naar de kerk. Ongelooflijk zoveel mensen er op straat rondliepen en de kerk in gingen en uitkwamen. We zagen veel vrouwen en kinderen op straat rondlopen met een klein bedje/wiegje en daarin een popje. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat in Equador het grootste deel van de bevolking katholiek is. Halverwege de avond gaan de meeste bars en winkels dicht, maar we vonden er nog eentje om een afzakkertje te nemen.

Baños - 25/12
Wat doe je in Baños bijna 10.000km van huis op 1e Kerstdag? Dan sta je vroeg op en ga je om 5am naar de warmwater baden. Heb je nog wat aan je dag. Waren we de eersten. Nee, er lagen al 15 mensen in het bad te garen en het werd alleen maar drukker. Bijna allemaal lokale bewoners of Equadorianen die er op vakantie waren.
Gisteravond is het gaan regenen en het zag er niet naar uit dat het snel droog zou worden. Daarom onze plannen gewijzigd en geen wandeling omhoog naar de Ojos del Volcan, maar naar beneden naar de Pailon del Diablo. Voor dat we vertrekken gaan we even video bellen met het thuisfront in Veldhoven en Amsterdam.
Om 10 uur nemen we een lokale bus en voor $0,50 p.p. Rijden we in een half uur mee naar de eindhalte en laat dat nou net bij die waterval zijn. De wandeling het ravijn in was mooi en de waterval geweldig. Als we 's middags terugkomen in Baños gaan we lunchen en ook even video bellen met Yvonne. Wetende dat pa&ma daar ook zijn.
De dag sluiten we verder af met een happy hour in ons hotel, waar ook Julia, een meisje uit onze Amazone groep, naar toe is gekomen. Eten doen we we daarna in de Swiss bistro en dat kan natuurlijk niet anders dan met kaasfondue.
Past wel bij dit plaatsje. Heeft iets weg van Oostenrijk/Zwitserland met die bergen. Er ligt alleen geen sneeuw.

• 29 December 2018 - 05:25

Carin:

Zoveel km ver weg met kerst.........maar opnieuw weer prachtige foto's en een verhaal waarin je weer mee op reis bent.