Puerto Varas - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Puerto Varas - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Puerto Varas

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

25 December 2016 | Chili, Puerto Varas

Het is 1e Kerstdag en we hebben een mooie route naar Puerto Varas. 130km door een heuvelachtig groen landschap. Veel verkeer is er niet op de weg. Na anderhalf uur komen bij de route rond het meer waaraan ook Puerto Varas ligt. Het meer is groot want we hebben nog 70km te rijden. Cirquito Lago Llanguehue. We stoppen af toe voor de mooie uitzichten en bij het Osorno national parc gaan we omhoog. De weg slingert omhoog naar het ski station. Daaraan gekomen zien we dat het wel wat moderner is dan bij de Villarica vulkaan. Er is een leuk cafetaria en bij helder weer uitzicht op de top. Het weer is niet helder dus geen top. Wel op het meer en aan de overkant Puerto Varas. Er is internet en als ik ben ingelogd krijg ik een whatsapp bericht binnen van Yvonne. Of we in de buurt van de aardbeving zijn die er even daarvoor is geweest op het eiland Chiloé. Het moet gebeurd zijn toen we in de auto zaten. We hebben er niets van gemerkt en zien nu ook op de TV die aanstaat de reportage uit het gebied. Op dat moment is men nog in afwachting of er een Tsunami komt. In de beelden zien we kapotte wegen en ook veel gebouwen hebben schade opgelopen. Er is ook een evacuatie van het gebied aan de gang. Op FB meld ik dat we veilig zijn. Zo hoog op de Osorno hebben we niet zoveel te vrezen. Na nog wat daarboven te hebben rondgelopen en een leuke foto te hebben gemaakt van een bijzondere Pisten Bully rijden we weer naar beneden en verder naar Puerto Varas. Het Hotel ligt prachtig aan het meer en een stuk hoger dan de stad zelf. De auto kunnen we parkeren aan de overzijde in de parkeergarage onder het bij het hotel behorende overdekte zwembad. We hebben er lekker gezwommen en zaten met een paar Amerikanen een halfuurtje buiten in de Hot Tub met uitzicht over het meer. Moesten daarbinnen wel verplicht met badmuts op dus iedereen ziet er dan geweldig uit, haha.
Voor de avond reserveren we in het restaurant een tafeltje bij het raam en hebben zo op deze eerste Kerstdag een mooie avond met een lekkere fles wijn.
Tweede Kerstdag rustig aan beginnen en na het ontbijt naar Frutillar. Een plaatsje 25km boven Puerto Varas. Bekend om zijn vele oude "Duitse" huizen langs de rand van het meer. Immigranten die er zich zo rond 1870 hebben gevestigd. Er is een aantal jaren een hypermodern theater gebouwd. Voor de helft doorlopend in het meer. Het Theatro del Lago. Vandaag echter gesloten, maar op de plaatjes bij het informatie center krijgen we een goede indruk van het interieur. Terug in Puerto Varas gebruiken we de rest van de middag om deze plaats te verkennen. Ook hier veel Duitse invloeden in de gebouwen. Vlakbij het centrale plein een overkapping met aan weerszijde diverse food trucks. We hebben nog niet geluncht dus hier maar een Chileense Hamburger genomen. Voortreffelijk, voorlopig hoeven we niet meer te eten. Later die avond in de bar nemen we een Table de Pescadores. Een grote plank met allerlei vishapjes. Ook lekker op de avond van Tweede Kerstdag. Een dag die ze trouwens ook hier in Chili niet kennen. De winkels etc. waren gewoon allemaal open.