Torres del Pain - finale - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Torres del Pain - finale - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Torres del Pain - finale

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

19 December 2016 | Chili, Torres del Paine

Deze laatste dag moeten we dezelfde weg terug zoals we die gisteren hebben gelopen. We zien er wel wat tegenop omdat er behoorlijk wat hoogte verschillen in zaten. De terugtocht valt echter mee. Drie kwartier korter als de heenweg. We moeten nog wel even wachten op de catamaran die ons naar de andere kant van lago Pehoe brengt en waarvandaan de bus naar Puerto Natales vertrekt. Op het meer staan we boven op het dek en hebben nog een laatste blik op het prachtig berg massief en het blauwe meer. Mogelijk heb ik het al verteld, maar de kleur van de meren hier worden veroorzaakt door de steengruis deeltjes die die door de gletser van de berg worden afgeschraapt........of zoiets.
Hoewel ik van te voren via internet een kaartje heb gekocht voor de bus zien we hem niet verschijnen om half vijf wat de vertrektijd op onze tickets is. De dame in het cafetaria vertelt ons dat de bus er altijd pas rond half zes is en rond half zeven vertrekt. Lekker dan, maar het is droog en we hebben de tijd. Hoewel, het is nog twee en een halfuur terug naar Puerto Natales en moeten ook nog eten.
De bus komt inderdaad om halfzes en als ik de buschauffeur vraag waarom er een ticket is afgegeven met vertrek 16:30 lacht hij en zegt dat het een foutje is.
Om half zeven vertrekt de bus en dan blijkt op de terugweg we toch geluk te hebben gehad met deze vertrektijd. Na ongeveer een halfuur rijden staan er op de weg twee motorrijders te wuiven dat de bus moet afremmen en langzamer moet gaan rijden. We weten nu waarom. Net overgestoken en nog goed in het zicht loopt er een Poema. De bus chauffeur weet niet hoe snel hij moet stoppen en roept de bus in...poema, poema.
Hij doet zijn voordeur open en gaat met zijn telefoon foto's maken. Gelukkig zitten we aan de goede kant van de bus en kan ik, nadat ik snel mijn camera heb gepakt, de poema ook filmen. De bus chauffeur ging helemaal uit zijn dak, want er komen er niet zoveel voor in het gebied en als je er dan ook eentje ziet dan is dat een uitzonderlijk moment. Later komen we ook nog langs een meer waar een grote groep flamingo's was neergestreken en dat samen met de vele groepen lama's die we onderweg hebben gezien, was dit een mooie busrit.
Terug in Puerto Natales hebben we weer hetzelfde hotel waar we de grote rugzakken hebben achtergelaten. Na vlug te hebben gedoucht gaan we op zoek naar een restaurantje waar de keuken nog open is. Het is inmiddels kwart over tien.
Morgen reizen we weer verder naar Punta Arenas.

.......wordt vervolgd.

P.S. We zijn intussen wel iets verder met onze reis, maar met de reisverslagen loop ik iets achter. FB'rs hebben dit al gemerkt.

• 27 December 2016 - 13:09

Wil:

Het geluk lacht jullie wel tegemoet. Hoeveel reizigers hebben wel niet op dat ene moment gehoopt. Een poema tegenkomen hoe bijzonder is dat wel niet.
    Tot nu toe geniet ik mee van jullie reis en ga voorlopig maar lekker verder met je verslagen en foto's maken.
    Ik ben blij dat je daar de tijd voor neemt Fred.