Torres del Paine - El Chileno - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu Torres del Paine - El Chileno - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Joke & Fred Ven - WaarBenJij.nu

Torres del Paine - El Chileno

Blijf op de hoogte en volg Joke & Fred

15 December 2016 | Chili, Torres del Paine

Gek. Als we met een bus moeten slapen we altijd wat onrustig. Misschien omdat je de bus niet wilt missen. De wekker gaat om half zes, maar tijdens de nacht heb ik al een paar keer gekeken of het nog geen tijd was. Een snel ontbijt om half zeven en hup naar de bus. De grote rugzakken laten we achter in het Hotel want over vijf dagen zijn we er weer. De bus doet er ongeveer twee uur over. Onderweg komen we nog midden in een enorme kudde van wel honderden koeien terecht. Daartussen door rijden de gauchos op hun paarden en rennen de honden en die proberen ook alles bijelkaar te houden. Als we zijn aangekomen bij het park kopen we de toegangs tickets en stappen over in een Bus Rural die ons naar het begin van de route brengt. Refugio El Chileno is ons eerste doel waar we ook overnachten en als het weer het toelaat lopen we door naar de voet van de Torres en daarna terug naar El Chileno. Het is een mooie tocht. Niet al te moeilijk, maar af en toe verzuren mijn benen toch. We hebben de tijd dus af en toe van het uitzicht genieten kan er wel bij. Het begint onderweg te regenen en de Torres is vanaf de refugio niet te zien, dus heeft het geen zin om 3 uur bergop te gaan om uiteindelijk niets te zien. Je kan van alles plannen, maar het weer heb je niet in de hand. Morgenvroeg gaan we het opnieuw proberen.
In de refugio is het een en al drukte. Heel veel verschillende nationaliteiten. Veel Amerikanen, Chilenen, Duitsers, Fransen, Luxemburg, Spanjaarden en ik zal er nog wel een paar hebben gemist.
Het avondeten eten we gezamenlijk en je hebt op die manier leuk contact met andere hikers. Veel slapen er in tentjes op een houten platform. Wij hebben een kamer met een Duits en een Frans stel. Met het Franse stel is het moeilijk communiceren. Ik spreek geen frans en zij spreken geen Engels. Na het eten gaat Joke nog wat lezen op haar E-reader en ik schrijf ondertussen dit verslagje wat jullie over een paar dagen pas zullen lezen. Internet en telefoon is hier de komende dagen niet mogelijk. Om half elf kruipen we lekker in de warme slaapzak. Joke onder en ik boven in het stapelbed.

• 20 December 2016 - 12:30

Wil:

Zit samen met Roel jullie verslagen en de prachtige foto's te bekijken(fotograferen doe je erg goed Fred) en genieten van jullie reis.
    Ik heb wel veel respect voor jullie, wat een activiteiten pfffffffffff.......
    Verheug me op jullie volgende verslag.✉️
    Veel plezier

• 21 December 2016 - 09:46

Eugene:

Mooie foto's weer. en alles goed gegaan, zelfs met de bus! Goed bezig.
    Prachtig stukje wereld daar.
    Fijn dat jullie voor onze reis alles vast inspecteren ;-).
    Geniet van alles daar en veel plezier nog!!